معرفی کانال‌های تلگرام برای یادگیری و تقویت زبان ترکی آذربایجانی
«کتابخانه‌ی اوخوجان»؛ ویدیو-کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان ترکی آذربایجانی؛ اپلیکیشن، کانال تلگرام، کانال یوتیوب، صفحه‌ی اینستاگرام اوخوجان
زلزله خوی و ترکیه، رزومه‌ی شرکت‌های عمرانی، پیمانکاران، انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی
آدرس آموزشگاه های ترکی استانبولی در تبریز با تدریس مجید عزمی
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف ولیعصر تبریز
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف نصف راه تبریز
کلاس های آموزش زبان ترکی استانبولی در آموزشگاه های مختلف آبرسان تبریز
حمایت مالی از کلاس‌ها و دوره‌های زبان ترکی آذربایجانی
آموزش گام به گام زبان ترکی آذربایجانی (فایل pdf + فایل صوتی)
تبلیغ رایگان در سایت azmiaz.org
کلاس‌های آموزش زبان ترکی استانبولی در تبریز ۰۹۱۴۹۱۷۳۲۱۷
ترجمه کتاب و مقاله از ترکی استانبولی به فارسی و از فارسی به ترکی استانبولی
رزومه به ترکی استانبولی | ترکی آذربایجانی
خودآموز ترکی استانبولی
چگونه محصول یا خدمات خود را در ترکیه و آذربایجان بفروشیم؟
تولید محتوا و تبلیغ نویسی به زبان ترکی با هدف بازاریابی و صادرات به جمهوری آذربایجان و ترکیه (مشتری‌یابی بین‌المللی)
چگونه ترکی استانبولی | ترکی آذربایجانی را آنلاین یاد بگیریم؟
بهترین روش آموزش ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی به صورت آنلاین
آموزش درس به درس ترکی استانبولی (فایل pdf + فایل صوتی)
سوابق نویسندگی، مترجمی و تدریس مجید عزمی
چگونه در خانه ترکی استانبولی یاد بگیریم؟
مزایای آموزش آنلاین ترکی استانبولی
ترکی استانبولی، دوره تابستانه، 1398
تدریس ترکی، مجید عزمی، 09149173217
سیزده بدر کجا برویم؟
″Allah mənə bir uşaq verəydi, çolaq, kor, şil olaydı da malım ona qalaydı″
Türk - İslam dünyası çin mallarını nasıl boykot edebilir? Öneriler
دوره های متنوع ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی با تدریس مجید عزمی
İranda müşteri bulmak için bazı öneriler ve tavsiyeler
تبلیغات به زبان ترکی، تبلیغ نویسی و تولید محتوای ترکی برای پیدا کردن مشتری خارجی و حضور در بازارهای ترکیه و آذربایجان و کسب درآمد ارزی
تولید محتوا و تبلیغ نویسی به زبان ترکی با هدف بازاریابی و صادرات به جمهوری آذربایجان و ترکیه (مشتری‌یابی بین‌المللی)

اگر صاحب کسب و کاری هستید و محصول یا کالایی باکیفیت و استاندارد تولید می‌کنید یا خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌کنید و می‌توانید در بازارهای رقابتی کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه حضور داشته باشید و مشتری ترک و مشتری آذربایجانی پیدا کنید و کالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم به مصرف‌کننده‌گان یا توزیع‌کنندگان نهایی بفروشید و با حذف واسطه‌ها حداکثر سود را کسب کنید، حتماً این مطلب را بخوانید:

  

اگر صاحب کسب و کاری هستید و کالا، محصول یا خدمات با کیفیتی تولید می‌کنید، حتماً به فکرتان افتاده است که کسب و کارتان را گسترش دهید و در کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز فروش داشته باشید. خب این فکر خوبی است و صادرات به ترکیه و جمهوری آذربایجان قدمی بزرگ برای جهانی شدن کسب و کار و برند شما خواهد بود.

مسلماً برای شروع صادرات به ترکیه و آذربایجان لازم است که محصول یا خدمات خود را برای اهالی کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه معرفی و تبلیغ کنید، یعنی تبلیغ کنید. اما چگونه؟

 

 

TÜÇ

Marketing Amaçlı Türkçe İçerik Üretimi ve Reklam Yazarlığı

تولید محتوا و تبلیغ نویسی به زبان ترکی با هدف بازاریابی

مشاوره با مجید عزمی:  ۰۹۱۴۹۱۷۳۲۱۷ 

 

همان‌طور که می‌دانید، روش‌های گوناگونی برای تبلیغ محصول یا خدمات وجود دارد. از تبلیغ در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها و مجلات و وب‌سایت‌های پربازدید گرفته تا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و... و البته تبلیغ به وسیله بنر در سطح معابر شهری و...

اما برخی از این روش‌های تبلیغاتی، ایراداتی دارند که به طور مختصر در زیر بررسی می‌کنیم:

۱. پرهزینه هستند. تبلیغات در تلویزیون معمولاً بسیار پرهزینه است و البته ممکن است گروه هدف شما (کسانی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند)، اصلا آن تبلیغ را نبینند.

۲. تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و... معمولاً کم هزینه است، اما باز هم معمولاً همان ایراد بزرگ را دارد: ممکن است گروه هدف شما (مشتریان بالقوه‌ای که به محصول، کالا یا خدمات شما نیاز دارند و در عوض تبلیغات شما را بیشتر افرادی ببینند که جزء گروه هدف نیستند، یعنی به کالا یا خدمات شما نیاز ندارند و از این تبلیغات خسته شوند و شما را آنفالو کنند!) به خصوص اگر در زمینه‌ای بسیار تخصصی کار می‌کنید، این تبلیغات برای عموم خسته کننده خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنیم که شما «دستگاه بسته‌بندی قطعات خودرو» می‌فروشید. حال فرض کنید که این تبلیغ شما، دم به ثانیه به افرادی مانند دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، معلمین بازنشسته یا کشاورزان نمایش داده شود، اینها «دستگاه بسته‌بندی قطعات خودرو» را می‌خواهند چه کنند؟! در واقع گروه هدف شما اینها نیستند. حالا بگذریم که استثنائا ممکن است که یک خانم خانه‌دار یا یک معلم بازنشته، با دیدن تبلیغات شما به یک‌باره بخواهد، شغلی نو برگزیند و اقدام به تولید قطعات خودرو کند و بعد بخواهد از شما «دستگاه بسته‌بندی قطعات خودرو» بخرد! حالا این غیر ممکن نیست، اما همانطور که گفتم استثناء است و شما اول باید به گروه هدف بفروشید (به تعداد زیاد) و بعد به مواردی این‌چنینی. پس چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید، کالا یا خدمات خود را در کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه بفروشید، بهترین کار این است که محصول یا خدمات خود را به زبان خود آنها (ترکی آذربایجانی، ترکی استانبولی) و در میان گروه هدف معرفی و تبلیغ کنید. گروه هدف کسانی هستند که به کالا یا خدمات شما احتیاج دارند، یعنی مشتریان بالقوه شما هستند (البته اگر خوب و اصولی تبلیغ نکنید، مشتریانِ رقیب‌های شما خواهند شد!). اما چگونه؟

اگر محصول یا خدمات خوب و با کیفیتی تولید یا عرضه می‌کنید، حتما باید یک وب‌سایت هم داشته باشید. اهمیت داشتن یک وب‌سایت (حتی با بازدید کم)، معمولاً بسیار بیشتر از داشتن پیج اینستاگرام یا تلگرام با هزاران فالور (دنبال‌کننده) یا ممبر (عضو) است؛ (به خصوص در موارد تخصصی. مثال «دستگاه بسته‌بندی قطعات خودرو» را فراموش نکنید). علت این است که حتما باید یک وب‌سایت داشته باشید این است که کسانی که دنبال محصول یا خدماتی نظیر آنچه شما تولید و عرضه می‌کنید، هستند، معمولاً در موتورهای جستجو (نظیر گوگل و یاهو) این کار را انجام می‌دهند و وقتی شما وب‌سایت داشته باشید، موتورهای جستجو (گوگل یا یاهو و...) سایت شما را به آن جستجوگر نشان خواهد داد (البته در صورتی که وبسایت شما هم مثل کالا یا خدمات شما خوب و با کیفیت باشد وگرنه گوگل وب‌سایت رقیب‌هایتان را به مشتری بالقوه نشان خواهد داد!). علاوه‌براین، داشتن وب‌سایت پرستیژ کاری شما را افزایش می‌دهد و اعتماد مشتریان را بیشتر جلب می‌کند.

اما داشتن وب‌سایت و وبلاگ و باز کردن حساب در شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و... به تنهایی کافی نیست. مهم این است که محتوای خوبی تولید کنید و در سایت‌تان و حساب‌های‌تان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

 

تولید محتوا چیست؟

تقریبا می‌شود گفت که هر آنچه نوشته می‌شود، هر عکسی که گرفته می‌شود و هر ویدئویی که ضبط می‌شود، به نوعی تولید محتوا است. اما در اینجا منظور ما از تولید محتوا، تولید محتوا با هدف شناساندن، معرفی، تبلیغ و فروش محصولات‌مان یا خدماتمان است و البته با هدف کمک به مشتریان‌مان برای انتخاب بهتر و استفاده‌ی مفیدتر از محصول و خدمات‌مان.

محتوای تولید شده ممکن است در رادیو، تلویزیون، وبسایت‌های پربازدید، وبسایت خودتان (شرکت‌تان)، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها، مجلات و... منتشر شود. باید ببینید که گروه هدف شما، یعنی مشتریان بالقوه‌ی محصول یا خدمات شما، محتوای شما را در کدام بستر بیشتر خواهند دید؟

همان‌طور که گفته شد، محتوا می‌تواند به صورت نوشته (متن)، صدا (صوتی)، عکس، ویدئو یا ترکیبی از اینها باشد که به این‌ها «قالب‌های محتوا» گفته می‌شود.

هرچند هر یک از قالب‌های محتوا، در جای خود می‌تواند اطلاعات مفیدی را به مخاطب انتقال دهد، اما در میان چهار قالب اصلی محتوا (محتوای متنی، محتوای صوتی، محتوای تصویری و محتوای ویدئویی)، می‌توان گفت که اهمیت محتوای متنی به دلایل زیر از سایر قالب‌های محتوا بیشتر است:

۱. محتوای متنی، اغلب پایه و زمینه‌ی تولید سایر قالب‌ها محتوا است. به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید یک پادکست (محتوای صوتی) تولید کنید، معمولاً ابتدا متن آن را می‌نویسید و سپس از روی آن متن می‌خوانید و صدای خود را ضبط می‌کنید. تولید ویدئو، به خصوص فیلم و سریال هم از روی یک متن (سناریو) انجام می‌شود.

۲. دلیل دیگر اهمیت بیشتر محتوای متنی نسبت به سایر قالب‌های محتوا این است که موتورهای جستجو، ازجمله گوگل و یاهو و... با محتوای متنی اقدام به جستجو می‌کنند یعنی به محتوای متنی حسّاس‌تر هستند (اگرچه به صورت ضعیفی می‌توان در گوگل، با بارگذاری یک تصویر، تصاویر مشابه آن را نیز جستجو کرد، اما چندان قوی عمل نمی‌کند، تازه، در همین جستجو نیز گوگل محتوای متنی را هم مد نظر قرار می‌دهد). علاوه بر این مردم اغلب به صورت متنی جستجو می‌کنند، یعنی چیزی را که می‌خواهند جستجو کنند می‌نویسند و موتورهای جستجو نیز در وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال آن کلمات می‌گردند. حال اگر محتوای متنی وب‌سایت شما، حاوی آن کلمات باشد، گوگل وبسایت شما را به مخاطب جستجو کننده نشان خواهد داد (البته به شرط رعایت بعضی نکات دیگر).

۳. دلیل سوم اهمیت محتوای متنی، جلب اعتماد بیشتر مخاطب است. دلیل آن شاید به این خاطر است که مردم محتواهای مهم، جدّی، علمی یا مانند این‌ها را اغلب به صورت محتواهای متنی دیده‌اند؛ مانند مقالات علمی، کتب دانشگاهی، قوانین دولتی و...

۴. یکی دیگر از دلایل اهمیت محتوای متنی این است که، سایر محتواها از جمله صوتی، تصویری یا ویدئویی، اغلب با متن معرفی می‌شوند. به عنوان مثال، زیر عکس‌ها یا ویدئوهایی که در اینستاگرام یا وب‌سایت می‌گذاریم، چیزهای را می‌نویسیم (کپشن)؛ یا حتی روی عکس‌ها، جملات و توضیحاتی نوشته می‌شود (عکس‌نوشته)؛ یا در ویدئوها و فیلم‌ها نوشته‌های مختلفی وجود دارد (زیرنویس، نام نویسنده، تهیه‌کننده، بازیگران یا توضحات دیگر).

۵. ارزانی و کم‌هزینه بودن و سرعت بالای انتقال محتوای متنی، یکی از دیگر مزیت‌های محتوای متنی است که بر اهمیت آن می‌افزاید. یک مثال می‌زنم تا قضیه روشن‌تر شود: در تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، یوتیوب، سایت‌ها یا وبلاگ‌ها، ما اغلب ابتدا کپشن یک ویدئو را می‌خوانیم، اگر برایمان جالب بود، ویدئو را باز می‌کنیم (حالا این دلایل مختلفی دارد: وقت‌گیر بودن تماشای ویدئو و البته مصرف اینترنت). شما می‌توانید صدها صفحه محتوای متنی را ذخیره کنید (حجم کمی از حافظه‌ی کامپیوتر یا گوشی شما اشغال خواهد کرد) یا منتقل کنید، آپلود یا دانلود کنید (مصرف کم اینترنت). اما همان‌طور که می‌دانید، محتواهای صوتی، تصویری و به خصوص ویدئویی اغلب حجم زیادی دارند و انتقال (آپلود و دانلود) آنها اغلب، پرهزینه‌تر و زمان‌برتر است.

۶. آسان‌تر بودن ادیت و ویرایش محتوای متنی نسبت به سایر قالب‌های محتوا.

۷. سهولت و کم‌هزینه‌ بودن ترجمه محتوای متنی نسبت به سایر انواع محتوا.

 

بنابراین، به جرئت می‌توان گفت که اهمیت محتوای متنی بسیار بیشتر از سایر انواع محتوا است و پایه و اساس تولید محتوا محسوب می‌شود. البته این به این معنا نیست که سایر قالب‌های تولید محتوا کم اهمیت هستند. واقعیت این است که هر یک از قالب‌های تولید محتوا می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه و به مخاطب منتقل کند که قالب دیگر نمی‌تواند یا به سختی می‌تواند. به عنوان مثال یک عکس می‌تواند مطالبی را به مخاطب انتقال دهد که شاید برای انتقال آن از طریق متن، باید چندین سطر نوشت و باز آن اطلاعات را نتوان به صورتی واضح و روشن منتقل کرد (شنیدن کی بود مانند دیدن!). یا به عنوان مثال، من که کارم آموزش زبان ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی است، تلفظ‌ها را با محتوای صوتی بهتر می‌توانم آموزش بدهم تا این که تلفظ‌ها را بنویسم! با این حال، متن درس را می‌نویسم. برای سهولت آموزش تصاویر مرتبط را هم به کار می‌برم و البته با ترکیب این‌ها، ویدئو هم درست می‌کنم تا مخاطبم (زبان‌آموز) زبان ترکی را بهتر یاد بگیرد.

در واقع، به طور خلاصه می‌توان گفت که اغلب باید برای معرفی محصول یا خدماتمان یا برای افزایش اطلاعات مخاطبین‌مان -که ممکن است در آینده به مشتریان ما تبدیل شوند (در صورتی که در امر تولید محتوا، اصولی عمل کنیم)- بهتر است از انواع قالب‌های محتوا بهره بگیریم، اما هرگز نباید از اهمیت پایه‌ای محتوای متنی به خصوص در اینترنت غافل باشیم.

محتوایی‌هایی را که در قالب‌های مختلف تولید کرده‌ایم، می‌توانیم در سایت خودمان (سایت شرکت‌مان)، شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام و... منتشر کنیم. همچنین، می‌توانیم با پرداخت هزینه‌ی تبلیغات، در سایت‌های پربازدید به صورت پست مهمان منتشر کنیم؛ یا در شبکه‌های اجتماعی پربازدید ترکیه و آذربایجان تبلیغ کنیم. حتی می‌توانیم قالب‌های صوتی و ویدئویی را در رادیو و تلویزیون کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه تبلیغ کنیم. اما قبل از هر چیز باید محتوا تولید کنیم؛ محتوا به زبان ترکی آذربایجانی یا ترکی استانبولی.

 

فرق تولید محتوا با ترجمه چیست؟

ممکن است برای خیلی‌ها این سؤال مطرح شود که تفاوت تولید محتوا با ترجمه محتوا چیست؟

در تولید محتوا به زبان یک کشور، علاوه بر زبان آن کشور، فرهنگ، ادبیات پیش‌زمینه، مسائل روز، مشکلات و نیاز‌های روزمره مردم، نیاز و کشش باز آن کشور، رقیب‌های ما در آن کشور و بسیاری مسائل دیگر را باید مد نظر قرار دهیم . اما در ترجمه معمولاً این مسايل رعایت نمی‌شود و فقط زبان محتوا تغییر می‌کند؛ زیرا مترجم به زبان مبدأ صادق می‌ماند و نمی‌تواند تغییری در محتوا اعمال کند. حتی اگر سفارش‌دهنده ترجمه نیز بخواهد، مترجم باز هم اغلب نخواهد توانست تغییرات لازم را در محتوا بدهد؛ زیرا، کار تولید محتوا و کار ترجمه کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند و تولید محتوا نیازمند تحقیق و پژوهش فراوان (در مورد محصول یا خدماتی که در باره آن محتوا تولید می‌شود و تحقیق و پژوهش در مورد نیازها، علایق، مشکلات، سبک زندگی و طرز رفتار گروه هدف، مشتریان بالقوه، مصرف کنندگان، خریداران، جذب و نگه‌داری مشتریان و تحقیق درباره رقبا، بازار و... است؛ همچنین سئو، کلمات کلیدی، روانشناسی مخاطب و...)، درحالی‌که، در ترجمه، این مسائل رعایت نمی‌شود، یعنی نمی‌توان از یک مترجم انتظار داشت تا چنین مسائلی را رعایت کند (زیرا اصلا ماهیت و کارکرد ترجمه و تولید محتوا با هم متفاوت است). دقیقا به همین سبب است که تولید یک محتوای باکیفیت معمولاً بسیار پرهزینه‌تر از ترجمه‌ی همان محتوا به زبان دیگر است. اما این را با توجه به توضیحات ارائه شده در همین مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که یک محتوای خوب، مشتریان بسیاری را به سمت ما جذب خواهد کرد. فراموش نکنید که با تولید منظم و مستمر محتوای باکیفیت به زبان ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی خواهید توانست، فروش بیشتری را در این کشورها داشته باشید و ارتباط تاجران ترکیه‌ای و آذربایجانی با شما  تسهیل خواهد گردید.  

 

تبلیغ‌نویسی به زبان ترکی

قبل از هر چیزی بگذارید نکته‌ی مهمی را بگویم: وقتی می‌گوییم تبلیغ‌نویسی، منظور فقط تولید محتوای متنی نیست، بلکه تولید انواع قالب‌های محتوا (متن، صوت، تصویر، ویدئو و ترکیب آنها) است. اما به خاطر این‌که، اولاً همه‌ی تبلیغ‌ها اکثراً متن (الاقل جمله‌ای یا شعاری) دارند و ثانیاً اکثرا تبلیغ‌ها ابتدا به صورت متن هستند و بعدا به صورت صوتی یا ویدئویی ساخته می‌شوند و سوم این‌که در قدیم اکثر تبلیغات متنی بودند (لاقل تا زمان اختراع و گسترش رادیو و تلویزیون)؛ به همین خاطر، عبارت تبلیغ‌نویسی و فعل «نوشتن» را استفاده می‌کنیم؛ وگرنه تبلیغات می‌تواند، مانند سایر محتواها علاوه بر قالب متنی، قالب‌های دیگری داشته باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم، معمولاً ابتدا به صورت متن است (اصلاً بهتر است ابتدا به صورت متن باشد و بعد از روی آن متن سایر قالب‌ها ساخته شود).

تبلیغ نویسی فرمول‌های مختلفی دارد. اما فرمول کلی تبلیغ نویسی بدین صورت است:

مشکلی را تعریف کنید (نیازی را کشف کنید). برای حل آن مشکل راه حل مناسبی ارایه دهید.

برای همین است که برای تبلیغ‌نویسی باید تحقیق کرد. به عبارت دیگر، تبلیغ‌نویسی برای مردم یک جامعه با جامعه دیگر فرق دارد. تبلیغ‌نویسی به یک زبان نیز با تبلیغ‌نویسی به زبان دیگر متفاوت است. حتی اگر مردم دو کشور زبان مشترکی داشته باشند، ممکن است مجبور شویم برای هر کشور، یا حتی برای نواحی مختلف یک کشور تبلیغ‌های مختلفی بنویسیم.

همان‌گونه که کمی پیش‌تر گفتیم، برای تبلیغ‌نویسی و تولید محتوا باید مشکلات روزمره، نیازهای مردم یک جامعه، اولویت‌ها آنان و مقدار پولی که آن مردم حاضر‌اند برای رفع آن نیازشان یا مشکلشان بپردازند (قدرت خرید گروه هدف)، علایق و رفتارهایشان را به خوبی بشناسیم. همچنین باید رقبای خود را در آن جامعه بشناسیم.

عرف آن جامعه، قوانین و مقرارات آن جامعه، روان‌شناسی مشتریان و حتی رقبا نیز مهم است. به عنوان مثال، مردم برخی کشورها دوست دارند تبلیغات مستقیم باشد؛ یعنی ویژگی‌های محصول و خدمات به طور دقیق و بدون کم و کاستی به آنها شرح داده شود. اما مردم بسیاری از جوامع دوست دارند، تبلیغات غیرمستقیم باشد و حتی از تبلیغات مستقیم فراری‌اند. یا دوست دارند تبلیغات همراه با اغراق و مبالغه‌ی فراوان باشد (مردم ترکیه چنین‌اند اما نکته‌ای باریک‌تر از مو وجود دارد: نه همه‌ی مردم، نه لزوماً گروه هدف شما؛ به عنوان مثال اگر شما تولید کننده یا فروشنده یک دستگاه صنعتی تخصصی هستید، نباید چنین تبلیغات اغراق‌آمیزی داشته باشید، زیرا گروه هدف شما اشخاص متخصص هستند و می‌خواهند ویژگی‌های دقیق دستگاهی را که قصد خرید آن را دارند به طور مفصل بدانند. اما اگر تولید کننده انواع کیک و شکلات هستید، می‌توانید با مبالغه تبلیغ کنید: مثلاً تیزری بسازید و پسری خوش‌تیپ را نشان دهید که شکلات شرکت شما را حتی به زیباترین دخترها ترجیح می‌دهد!!!).

 


نظرات کاربران

  • نام کامل :
  • آدرس ایمیل :
  • متن نظر :
  • کد امنیتی :
  • نمایش یک کد امنیتی جدید کد امنیتی
  •